Ombyggnation av elljusspår

I och med byggandet av Norrbotniabanan kommer elljusspåret i Robertsfors att påverkas. Under byggperioden kommer delar av det befintliga elljusspåret inte att kunna användas.

Trafikverket och kommunen har därför ingått ett avtal som handlar om att Trafikverket anlägger ett nytt spår i anslutning till det befintliga. Det nya spåret kommer att ge kommunmedborgarna tillgång till ett elljusspår under hela byggtiden. Det nya elljusspåret planeras att byggas med start hösten 2025 och färdigställas hösten 2026.

För att det nya elljusspåret ska kunna byggas har kommunen redan tidigare förvärvat mark på Stantorsberget. Kommunen har tack vare lokala samrådsgrupper fått en god insyn och mer kunskap om det befintliga motionsspåret och användningen av det. Samrådsgrupperna ger förutsättningar för bästa möjliga lösningar när det nya elljusspåret ska byggas och även när Norrbotniabanan är färdigställd.

Planen är att den nya spårdragningen ska kunna ansluta till det idag befintliga elljusspåret när arbetet med Norrbotniabanan är klart. Det skulle innebära att det blir fler slingor att nyttja både sommar och vinter. Den teknikbana som finns idag kommer också att flyttas och förnyas.

Processen med elljusspåret

Händelser 2025

Juni: Trafikverket meddelar att arbetet med den nya slingan är planerat att starta hösten 2025, målet är att det ska stå klart till hösten 2026. Under byggtiden kommer det nuvarande spåret att finnas kvar och kunna användas fram tills det nya är färdigt.

Läs Trafikverkets pressmeddelande här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Våren 2025:
Ansökan om bygglov för anläggande av nytt elljusspår beviljas. Elljusspåret placeras på kommunal mark och inga skyddade områden eller riksintressen berörs av åtgärderna. Inledande markförberedande arbeten omfattar trädfällning, stubbfräsning och röjning av
övrig vegetation. Avverkning för enkelt spår görs med sex meters bredd och för dubbelt spår
med nio meters bredd. För att jämna till marken flyttas eventuella stenblock och mindre
schaktarbeten utförs där terrängen så kräver. Anpassning av dragningen till terrängen har
gjorts i samband med platsbesök. Sju trummor kommer att anläggas under elljusspåret, varav två i ett korsande mindre vattendrag. Därefter anläggs motionsspåret, inklusive belysning.

Kommunen för dialog med Malå sameby kring flytten av elljusspåret. Malå sameby godkänner flytten men rennäringen påverkas negativt av hela Norrbotniabanabygget. Det finns alltid en risk att renar rör sig in mot samhället och den risken ökar i och med järnvägen. Renarna kan komma att röra sig i rekreationsområdet. Besökare och förvaltare av spåret behöver ha tolerans för detta. I sådana lägen är det inte samebyns ansvar att driva bort renarna.

Februari: Den 11 februari ger regeringen byggstartsbesked för Norrbotnibanans sträckning Dåva-Skellefteå. Det innebär att Trafikverket kan påbörja projektet med att ett ersättningselljusspår för det elljusspår som finns idag och som kommer att påverkas av bygget av Norrbotnibanan i Robertsfors.


Karta över dragning av nytt elljusspår.

Klicka på bilden för att få en större bild (länk till Trafikverkets bild). Karta: Trafikverket

Händelser 2024

Regeringens byggstartsbeslut för Norrbotnibanan har dröjt och i oktober 2024 har Trafikverket fortfarande inte fått ett byggstartsbeslut. Det påverkar arbetet med Norrbotnibanan och därmed även arbeten som ska göras för att bereda väg för järnvägen. Ett exempel på arbete som står stilla på grund av detta är elljusspåret i Robertsfors. Det arbete som hade planerats för 2024 har därmed inte fullföljts.

Hösten 2024 meddelade Trafikverket att elljusspåret planeras att kunna nyttjas som normalt under vintersäsongen 2024/2025.

Mer läsning om varför byggstartsbeslutet saknas finns hos Norrbotnibanegruppen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Händelser 2023

Regeringens byggstartsbeslut för Norrbotniabanan etapp 1 drog ut på tiden.

November 2023 ger Trafikverket besked om att elljusspåret kan nyttjas under hela vintersäsongen 23/24. Trafikverkets plan är att byggnationen av tillfälligt ersättningsspår ska påbörjas under 2024.

Händelser 2022

Utifrån den dialog som fördes under 2021 bildades 2022 en fokusgrupp (samrådsgrupp 2). Denna grupp fokuserade på en mer detalj- och teknisk nivå. Deltagarna i fokusgruppen bestämdes av samrådsgrupp 1.

Fokusgruppen har bland annat varit ute i skogen med Trafikverket för att titta på terräng och förslag till spårdragning.

Trafikverket kommer att dra en ersättningsslinga som, när arbetet är klart, planeras att ansluta mot befintligt spår och därmed blir det fler slingor för motionärerna.

Det framtida elljusspåret planeras att bland annat att gå över järnvägen.

Samrådsgrupp 2 (Fokusgrupp) består av:

Tomas Svanström
Kenth Pettersson
Lars Lindberg

Eljuspårs dragning på karta
Illustration av skidåkare på bro över järnväg.

Illustration: Lars Andersson

Händelser 2021

När arbetet med Norrbotniabanan drar igång i Robertsfors kommer elljusspåret att påverkas, då järnvägsspåret kommer att gå igenom Stantorsberget. Med anledning av detta bildades 2021 en samrådsgrupp för elljusspåret där samrådsprocessen och dialog ägde rum. I det inledande steget diskuterades elljusspåret i bredare termer.

Samrådsgrupp 1 bestod av:

Jan Bergström
Magnus Hansson
Ingrid Larsson
Tomas Svanström
Kenth Pettersson
Lars Lindberg
Jessica Erlaskog, Robertsfors kommun