Snöröjning och halkbekämpning

Kommunen ansvarar för plogning av gator och vägar som kommunen äger.

Snöröjning

När det är snöfall så sker snöröjning efter avrop från kommunen. Entreprenören har från avropet 1 timmes inställelsetid och hela snösvängen ska vara färdigställd inom 5 timmar. En halkbekämpning ska vara färdigställd inom 3 timmar.

Prioritetsordning vid snöröjning:

  • Ploga
  • Siktröja
  • Hyvla/forsla bort snöhögar

Startkriterier för snöröjning

Grunden för vinterväghållning är att man ska kunna ta sig fram på gator, vägar, gång- och cykelvägar. Kommunen, tillsammans med vår entreprenör, sköter snöröjning och halkbekämpning av de kommunala gatorna inom Robertsfors kommun
Snöröjning påbörjas efter uppnått startkriterie, 7 cm snödjup, eller i dialog med gatukontoret. Vilket innebär att det kan ha kommit mer snö på din gata innan snöröjningen nått ditt område. Beroende på mängden snö och hur tung den är, kan snöröjningen ta olika lång tid.

Fastighetsägarens ansvar

Vad har fastighetsägare för ansvar under vintertiden? Här kommer några förtydligheter gällande snöhantering och vinterväghållning.
Som fastighetsägare har man ett ansvar att ta hand om din egen snö på din fastighet. Man får inte skotta ut snö från tomten ut på trottoaren, gatan eller i en park. Snön som faller på egen fastighet måste läggas upp på din egen tomt, alternativ anlita någon entreprenör som du själv bekostar.

Snö som skottas ut på gatan orsakar problem för andra:

  • Hindrar räddningstjänsten och annan nyttotrafik att ta sig fram
  • Gångtrafikanter tvingas ut i gatan när gångbanorna blockeras
  • Sikten kan bli dålig om det bildas höga upplagskanter
  • Snöröjningen kostar mer och snösvängarna blir försenade
  • Dina grannar får din snö på deras uppfart då traktorn eller lastbilen tar med sig den och trycker ut den mot nästa fastighet

Det blir alltid en plogkant efter oss

När vi snöröjer bildas alltid en större eller mindre snöplogkant på sidorna. Vi gör vårt bästa för att minimera snöplogkanten vid infarter och entréer. Robertsfors kommun har en beslutad budget för vinterväghållning att förhålla sig till med syftet och prioritet att arbeta med framkomlighet och säkerhet på kommunens gator, gång- och cykelvägar. Vid en plogning behöver kommunen trottoarerna för snöupplag tills arbetet är utfört med att skapa säkra och framkomliga vägar. Om vägbredden blir för smal påbörjas bortforsling av snö.

Halkbekämpning

Halkbekämpning sker efter bedömning från gatukontoret och sandning ska var gjord inom 3 timmar efter avrop. Sandning sker på halv vägbredd och alterneras vid behov, detta för att ge utrymme för de som vill nyttja spark. Om extrem halka råder, så sandas hela vägbanan direkt.

Sandningsgrus till fastighetsägare

Robertsfors kommun erbjuder sandningsgrus till privata fastighetsägare under de månader som kräver halkbekämpning.
Grus finns att hämta (max 30 liter/gång) på följande platser:

  • Bygdeå återvinningsstation
  • Robertsfors återvinningsstation
  • Ånäset, vid brandstationen

Om det är slut grus i behållarna så gör en felanmälan via länken längst ned på sidan.
Vid val av "Ort" så väljer du alternativet "Sandlådor"

Felanmälan sandlådor

Skador vid snöröjning

Tyvärr händer det ibland att fordon och maskiner skadar ex. brevlådor, staket etc. vid snöröjningen. Skulle det inträffa gör du din felanmälan här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Tänk på att plogningen ska kunna ske på gatans hela bredd och att området mellan gatan och din tomtgräns är avsett för snöupplag för kommunens snöröjningsfordon. Kommunen ersätter inte föremål som du har placerat utanför din tomtgräns.