Fastighetsinformation

Aktuella och korrekta adresser med koppling till geografin är grundläggande för en rad verksamheter i olika delar av samhället.

Adresser

Samhällsbyggnadskontoret ansvarar för adressättning och kan hjälpa dig att få en korrekt adress. En korrekt adressättning är viktigt av många anledningar, bland annat:

  • Effektiv posthantering: En korrekt adress säkerställer att post och paket levereras till rätt plats utan förseningar eller förluster.
  • Nödsituationer: Räddningstjänst, ambulans och polis kan snabbt hitta rätt plats vid en nödsituation, vilket kan vara avgörande för att rädda liv och minimera skador.
  • Tjänster och leveranser: Leverantörer av olika tjänster, såsom internet, el och vatten, kan enkelt hitta och serva din fastighet.
  • Fastighetsförvaltning: Korrekt adressinformation underlättar administration och hantering av fastigheter, inklusive skatter och juridiska ärenden.

Om du gör förändringar i din fastighet som exempelvis bygger ny bostad, bygger till fler lägenheter eller ändrar användning på en fastighet är det viktigt att ni kontaktar Samhällsbyggnadskontoret för att se om justeringar på din adress behöver göras.

Kartor och fastighetsrapport

Fastighetsrapport

Samhällsbyggnadskontoret har tillgång till fastighetsrapporter om samtliga fastigheter i kommunen. Här är några av de vanligaste uppgifterna du kan hitta i en fastighetsrapport:

  • Ägare: Vem som äger fastigheten.
  • Inteckningar: Information om eventuella inteckningar och lån som belastar fastigheten.
  • Lagfarter: Tidigare ägare och överlåtelser av fastigheten.
  • Byggnader: Detaljer om byggnader på fastigheten, såsom typ, byggnadsår och användningsområde.
  • Rättigheter: Eventuella servitut eller andra rättigheter knutna till fastigheten.
  • Planer och bestämmelser: Information om detaljplaner och andra regler som påverkar fastigheten

Primärkarta

En primärkarta är en detaljerad karta som visar fastighetsgränser, byggnader, vägar, och andra viktiga geografiska och juridiska detaljer inom ett specifikt område. Den används ofta som underlag vid planering och byggnation, samt vid fastighetsförvaltning och juridiska ärenden

Ritningar och detaljplaner

Om du saknar ritningar till ditt hus så kan dessa handlingar finnas i vårat arkiv, men vi kan dock inte garantera att just den handling du söker. Detta då arkiv­metoderna har varierat över tiden. Beställning av ritningar gör du via vår e-tjänst nedan.

Behöver du rådgivning inför ditt byggprojekt så kontakta gärna byggkontoret.