- Startsida
- Bygga, miljö och infrastruktur
- Avfall och återvinning
- Hantering av Renhållningsabonnemang vid försäljning av fastighet
Hantering av Renhållningsabonnemang vid försäljning av fastighet
När du säljer din fastighet är det viktigt att överföra VA- och renhållningsabonnemanget till den nya ägaren.
Vid försäljning av er fastighet är det viktigt att meddela kommunen om överföringen av ditt VA och renhållningsabonnemang. Abonnemanget för din fastighet är knutet till själva fastigheten och inte till dig som person. Detta innebär att när du säljer din fastighet, måste abonnemanget överföras till den nya ägaren.
Här är en steg-för-steg-guide för att överföra ditt renhållningsabonnemang:
Överföring av Abonnemang
- Avläsning av vattenmätare: Vattenmätaren måste på tillträdesdagen läsas av inför anmälan om ägarbyte.
- Ägarbyte: Säljaren behöver fylla i ett ägarbyte för VA och renhållning. Detta görs enklast via vår E-tjänst längre ner på sidan. Har ni inte möjlighet att använda E-tjänsten så finns det ett formulär att ladda ned för att fyllas i skriftligen.
- Informera Köparen: Informera den nya ägaren om att ägarbytet är gjort.
Genom att noggrant följa dessa steg får du en smidig övergång och säkerställer att den nya ägaren inte möter några problem med avfallshanteringen och att du inte fortsätter att debiteras för tjänster du inte längre använder